Lieke van der Vorm - Goede gesprekken zijn noodzakelijk voor goede zorg
- Chronisch zieken
Als wijkverpleegkundige in de thuiszorg doe ik regelmatig een beroep op mantelzorgers: "Hallo, daar ben ik weer. Mevrouw haar wondzorgmateriaal moet besteld worden want het is op. De douche van meneer wordt niet meer warm. Uw moeder voelt zich niet lekker en moet naar de dokter. De rolstoel van uw vader is kapot." Zomaar een aantal voorbeelden van vragen waarvoor ik de mantelzorger bel.
Vaak is het een betrokken mantelzorger, die ook al zorgt voor de boodschappen. Die de was doet en het huis netjes houdt. Die meegaat naar ziekenhuisbezoeken. Die de administratie mee in de gaten houdt. En waarschijnlijk nog veel meer doet waar ik me niet eens bewust van ben.
Wanneer ik dit alles op een rijtje zet, besef ik me het grote beroep dat ik op mantelzorgers moet doen. Maar ik kan als wijkverpleegkundige niet zonder hen. Zij vormen het netwerk van de cliënt waar ik zorg voor draag. Ik zal deze telefoontjes dan ook blijven doen.
Ik verzorg voornamelijk oudere cliënten. Steeds vaker lukt het de ‘oudere’ niet meer om zelfstandig de deur uit te gaan. En wordt afhankelijk van de mensen om hem of haar heen. Voor de oudere is dat niet prettig. Heel vaak zegt de cliënt: "Bel maar niet, ze hebben het al zo druk".
Maar zonder hulp van mantelzorgers lukt het vaak niet om zelfstandig thuis te blijven wonen. En hoewel mantelzorgers het meestal graag doen, kan het ook veel zijn. Je doet het naast je werk, naast je gezin, naast je sociale leven en andere dagelijkse bezigheden.
Voor mij als wijkverpleegkundige is het heel belangrijk om goed contact te houden met de cliënt en de mantelzorgers. Met elkaar moeten we bekijken welke zorg er nodig is.
Belangrijk hierbij is het uitspreken van verwachtingen naar elkaar. "Wil je 's avonds nog even binnenlopen om te kijken hoe het gaat met mijn moeder/ vader/ buurvrouw?" Deze vraag krijg ik nog regelmatig. Dat kan best eens een keertje wanneer hier een reden voor is. Maar dat kan niet iedere avond. Dan moet het anders opgelost worden.
Wanneer niet duidelijk is wat je van elkaar kunt verwachten, ontstaat er irritatie. Goede gesprekken zijn noodzakelijk voor goede zorg. Het is belangrijk om te bespreken wat de cliënt nodig heeft. Maar ook zeker wat de mantelzorger nodig heeft om al die ballen hoog te kunnen houden. In de zorg hebben we de mantelzorger hard nodig!
Lieke van der Vorm is wijkverpleegkundige bij Surplus
Wil je meer informatie of heb je een vraag? Bel dan naar 076 750 32 00 of laat hieronder een bericht achter.